Thursday 20 August 2015

CINEMA TODAY: Nota (2015)

Nor Azam Seman's photo.
CINEMA TODAY: Nota (2015)
Directed by Yosu Tanaka
Jarang bagi sebuah filem melayu bermain dengan tema psikologikal drama. Lebih2 lagi jika filem melayu itu adalah hasil tangan pengkarya berbangsa jepun. Pujian harus diberikan kepada Yosu Tanaka atas usaha yg bersungguh ini. Walaupun industri filem bergerak lemah perlahan, masih terdapat beberapa karya yang ikhlas memberikan yg terbaik buat industri.

Plot - Filem Nota ini mengisahkan sepasang suami isteri (lakonan Hans Isaac dan Maya Karin) yg dilanda ujian rumahtangga sehingga mengakibatkan hubungan mereka semakin suram. Keadaannya disini agak kritikal apabila mereka tidak lagi bertegur sapa walaupun tinggal serumah. Walaupun demikian, mereka telah mengambil keputusan untuk bersama2 meraikan ulangtahun perkahwinan ke-10 mereka di tempat asal percutian bulanmadu mereka suatu ketika dahulu. Masing2 beranggapan dgn pergi ke sana mungkin dapat membaiki hubungan mereka kembali mesra seperti dahulu. Berbekalkan hubungan yg suram, perjalanan mereka ke sana ditemani dgn sifat prasangka yg bercampur harapan dan pengakhiran. Keadaan menjadi bertambah buruk apabila si isteri telah terbaca sebuah buku nota milik suaminya pada awal perjalanan di mana terdapat tanda2 bahawa si suami mempunyai skandal dan ingin mengakhiri hubungan mereka. Apakah yang akan terjadi pada hubungan mereka? Adakah masih ada sinar harapan apabila mereka sampai ke destinasi percutian mereka?

Storytelling - Mood penceritaan filem ini boleh dikatakan sangat cemerlang. Bahasa filem yg cantik bersama editing yg mantap, sound editing yg tajam dan skor muzik yg menusuk tapi minimal telah berjaya memberi 'psychological tension' pada watak2 yg terlibat. Penonton akan dibawa masuk ke dlm perjalanan mereka ke destinasi yg dituju dan timbul perasaan ingin tahu tentang kesudahan hubungan mereka.

Character development - Perkembangan watak si suami dan si isteri agak sederhana dan tidak diperhalusi dgn baik. Paparan hubungan mereka yang suram itu mmg boleh dipercayai secara realitinya. Namun 'cause and effect' yg tidak diperhalusi dgn baik agak menjadi tanda tanya tentang kewajaran apa yg sedang berlaku. Sebagai contoh kewajaran bagi tindakan yg dilakukan oleh si isteri. Tindakan yg agak drastik yg dilakukan seseorang berdasarkan persepsi kebiasaannya hanya berlaku pada mereka yg mempunyai tekanan mental. Namun watak yg yg dilakonkan Maya Karin tidak nampak akan ciri2 itu. Walau bagaimanapun, kekurangan dari segi perkembangan watak ini, tidaklah sampai menjejaskan keseluruhan mood menonton.

Skrip dan Lakonan - Skripnya agak baik. Cuma terdapat beberapa scene yg agak janggal perbualannya. Sbg contoh watak suami yg dlm keadaan terhimpit meminta pertolongan pemandu bot (lakonan mantap Ramli Hassan) yg baru sahaja bersuai kenal, tiba2 mengherdik si pemandu bot dan memaksa beliau menghantarnya ke Kuching dgn segera. Pada saya situasi itu agak janggal, melainkan si suami itu mmg semulajadi kurang ajar perwatakannya. Lakonan Hans Isaac sebagai si suami agak baik dan meyakinkan. Namun lakonan Maya Karin agak sedikit kaku pada beberapa scene terutamanya pada permulaan cerita. Watak si isteri yg menyimpan perasaan yg membuak2 di dada seolah tidak dizahirkan oleh Maya. Pujian harus diberikan kepada Ramli Hassan atas lakonan 5 bintang yg beliau berikan. Watak beliau sebagai catalyst dalam hubungan suami isteri itu mmg sgt meyakinkan.
Renungan tajam Jemat,si pemandu bot lakonan Ramli Hassan 

Kesimpulannya - Secara keseluruhan, Nota merupakan sebuah cubaan yang berjaya dalam memaparkan aspek psikologi dalam sisi gelap perhubungan suami isteri. Tahniah kepada pengkarya Yosu Tanaka dan Bae Tanaka atas usaha gigih mereka dalam menghasilkan karya sebegini. Saya agak terlambat untuk menontonnya di pawagam. Apa yang menyedihkan, cuma sy seorang sahaja menonton dalam pawagam semalam (iaitu hari ke-7 tayangan). Jika ini berterusan, mungkin pihak pawagam akan menamatkan tayangan dlm masa terdekat ini. Bagi mereka yg belum menonton, saya syorkan anda bergegas ke pawagam agar tempoh tayangan dapat dipanjangkan sedikit oleh pihak pawagam. Karya sebegini harus disokong agar pengkarya tidak putus asa dalam menghasilkan karya bermutu di masa akan datang. Siapa lagi yg harus menyokong filem tempatan bermutu kalau bukan kita, penonton di luar sana.

Personal evaluation: 7.0/10 bintang.

No comments :

Post a Comment