Monday 31 August 2015

MOVIE REVIEWS: Cinderella (2015)


MOVIE REVIEWS: Cinderella (2015)
Directed by Sir Kenneth Branagh

Terus terang, pada mulanya sy tkde nafsu nak tonton filem ini. Kenapa. Pasal Cinderella. Sebuah watak yg terlalu cliche dan common di kalangan peminat fairy tales terutamanya remaja belasan tahun. Ya. Saya tahu pengarahnya tuan Branagh. Seorang pengarah hebat yg tidak boleh dinafikan kehebatannya. Namun keinginan menonton masih juga rendah.

Setelah menggagahkan diri, akhirnya baru tadi sy berjaya menonton filem ini. Saya sgt tidak sangka kerana filem ini diluar jangkaan sy. Cinderella is a beautiful, delightful, charming kind of a movie. Sy melekat ketika menontonnya. Jika anda tidak ada mood menonton, nak menonton filem sambil santai tanpa berfikir dan mahu mood yg ceria dan relax. Sy syorkan anda menontonnya.

Filem ini masih mengekalkan plot asal karya Cinderella. Apa yang membuatkan ia istimewa ialah bagaimana tuan Branagh menceritakannya. Ia simple tapi penuh magikal. Skor muzik filem ini juga harus diberi pujian tinggi. Ia sangat membantu dalam menceritakan feel magikal filem ini dan tahu peranannya pada setiap babak. Tidak keterlaluan dikatakan alunan piano dan violinnya seakan mirip skor muzik tuan Ennio Morricone.

Kesimpulannya, filem Cinderella ini berjaya membuktikan kehebatan tuan Branagh sebagai master storyteller. Bukan mudah seorang pengarah dapat membuatkan saya tersenyum sepanjang menonton filem lebih2 lagi dengan sebuah karya yg common dan plot yg cliche. Di sini jelaslah bahawa yg magikal itu bukan Cinderella tetapi tuan Branagh itu sendiri.

Personal evaluation: 8.0/10 bintang.

No comments :

Post a Comment