Directed by Osman Ali
SPOILER ALERT
Genre supernatural horror bukan genre kegemaran saya. Ini kerana genre sebegini kadangkala lebih mementingkan mood keseraman seperti jump scare melampau dan babak gore sehingga ia lupa untuk menekankan perkara penting yakni character development dan motivatasi watak. Perkara ini semestinya akan mengakibatkan watak menjadi mendatar dan unrelatable. Supernatural horror secara umumnya terbahagi kepada 2 cabang. Cabang pertama lebih kepada filem yg mementingkan babak gore yg melampau, taktik jump scare, dan hantu ganas yg membunuh orang seakan slasher movie diikuti dgn muzik seram yg over the top. Filem cabang pertama ini kebiasaannya dipopularkan oleh filem2 barat terutamanya Hollywood. Cabang kedua pula lebih kepada filem yg agak personal, bermotifkan dendam, amalan pemujaan setan dan sihir, skor muzik yg minimalist, keseraman yg bersifat semulajadi tanpa bantuan taktik jump scare. Filem cabang kedua ini pula kebiasaannya terdapat pd filem2 keluaran negara Asia. Antara kedua2 cabang ini saya memilih cabang kedua yakni filem supernatural keluaran Asia kerana ia lebih personal dan kebiasaannya ia lebih menekankan character development dan motivasi watak.
Jwanita merupakan karya terbaru tuan Osman. Filem ini pada sy lebih ke arah supernatural cabang pertama. Namun begitu elemen supernaturalnya agak tenggelam kerana secara keseluruhannya ia mahu menjadi psychological slasher thriller.
Plot - Mengisahkan Jwanita (Maya Karin)yg diculik pasangan ahli sihir ketika dlm perjalanan mencari adiknya Julaika (Christina Suzanne). Setelah dewasa, Jwanita yg dibela oleh pasangan itu akhirnya berjaya melarikan diri sejurus selepas membunuh kedua mereka. Jwanita kemudiannya telah ditempatkan di hospital akibat ganguan mental yg serius kesan dari pengalamannya yang sering didera oleh pasangan ahli sihir tersebut. Ditakdirkan beliau berjaya ditemukan kembali dgn adiknya Julaika yg terpisah sejak kecil yg secara kebetulan merupakan pasangan kekasih kepada Dr.Farhan (Bront Palare) yakni doktor yg merawatnya. Jwanita yg telah jatuh cinta pada Dr. Farhan tidak dapat menerima kenyataan apabila Julaika dan Dr.Farhan berkahwin. Dengan ilmu hitam yg diwarisi dari pasangan ahli sihir yg membesarkannya dahulu, Jwanita yang menyimpan dendam telah merancang untuk menhancurkan perhubungan antara adiknya dan Dr.Farhan.
Renungan Jwanita yang menakutkan |
Storytelling - Filem ini terasa sedikit disjointed pada sesetengah bahagian dan babak. Perubahan watak Jwanita dari kanak2 normal menjadi seorang wanita psikopath tidak dihalusi dengan baik. Babak beliau menghilangkan diri setelah mengamuk sehingga hampir membunuh Nona, si orang gaji menjadi janggal apabila kehadiran beliau dengan mudah diterima semula oleh keluarga Julaika setelah beberapa tahun Jwanita menghilangkan diri seolah2 tiada apa2 yg berlaku. Hala tuju mood filem juga tidak jelas dan berkecamuk. Ini boleh dilihat pada skor muziknya. Pada satu ketika mood filem ini mahu jadi filem seram namun tiba2 mood menjadi filem romantik, dan pada ketika yg lain ia mahu jadi filem slasher. Babak2 penting bg watak pula tidak diperhalusi dgn baik. Seperti perhubungan Jwanita dgn pasangan ahli sihir yg membesarkannya. Banyak persoalan penting tidak dijawab bagi meyakinkan Jwanita seorang psikopath. Kenapa dia membunuh orang yg membesarkannya sedangkan dia boleh lari bila2 masa? Bukankah pasangan itu telah mewariskan ilmu hitam padanya? Bermakna Jwanita adalah anak murid mereka. Kenapa Jwanita membunuh gurunya. Jika Jwanita tiada motif membunuh mereka kerana dia sudah gila, kenapa dia tidak lari sebelum dia jadi gila? Dan point penting bagaimana Jwanita jadi gila sehingga sanggup membunuh ramai org yg tidak berdosa tanpa sebarang motif? Perhubungan Jwanita dan Dr.Farhan juga tidak diperhalusi. Ia cuma didedahkan dgn satu flashback atas katil seakan memberitahu Jwanita pernah dipermainkan oleh Dr.Farhan. Sebaliknya hubungan Dr.Farhan dan Julaika pula diberi penekanan lebih dgn montaj yg diringi lagu ala2 ombak rindu. Pujian wajar diberikan pada babak seram dan gorenya. Ia sangat meyakinkan. Darah yg membuak dan terpancut itu menjadi selling point filem ini.
Character development - Watak Jwanita tidak diperhalusi dan ia menyebakan wataknya agak mendatar walaupun terdapat elemen femme fatale yg cuba ditonjolkan. Bagi watak sampingan dalam filem ini, ia seolah2 tidak diambil peduli akan kepentingan mereka. Dengan lakonan yg lemah, karakter mereka juga nampak lemah. Memori Jwanita yang gila hampir membunuh orang seolah tidak ada apa2 bg mereka. Ada sesetangahnya wujud hanya untuk dibunuh oleh Jwanita dan akhirnya mayat mereka dijadikan makluk zombie belaan ala2 monster dari filem Frankenstein. (Pada mulanya sy anggap mayat ini dipergunakan untuk menjadi perantara oleh jin belaan Jwanita. Namun sangkaan saya meleset apabila mayat2 ni bergerak-gerak seperti zombie apabila tidur mereka diganggu oleh manusia pada babak akhir. Ia sgt melucukan). Yang paling kesian sekali ialah watak hantu dalam filem ini. Perkembangan watak supernatural entiti tidak diberi penekanan langsung dari segi motivasi dan hubungannya dengan Jwanita. Ia cuma wujud sekadar makhluk berlumpur satu badan yang menjadi watak touch and go sahaja. Agak sedikit kecewa apabila pasangan ahli sihir lakonan Umie Aida dan Radin Intan tidak dikembangkan dan mereka mempunyai screentime yg pendek.
Kesimpulannya, walaupun mood filem dan perkembangan watak kelihatan lemah, Jwanita masih lagi sebuah karya yang mempunyai nilai seramnya yang tersendiri. Ia merupakan cubaan baik dari tuan Osman. Pujian harus diberikan atas kesungguhan beliau bagi karya thriller sebegini. Bagi peminat filem psychological thriller/ horror jangan lepaskan peluang menyaksikan Jwanita mengamuk di pawagam berhampiran bermula 24 September ini.
My personal evaluation: 5.0/10 bintang
Aksi Jwanita mencuri mayat bagi upacara pemujaan |
Character development - Watak Jwanita tidak diperhalusi dan ia menyebakan wataknya agak mendatar walaupun terdapat elemen femme fatale yg cuba ditonjolkan. Bagi watak sampingan dalam filem ini, ia seolah2 tidak diambil peduli akan kepentingan mereka. Dengan lakonan yg lemah, karakter mereka juga nampak lemah. Memori Jwanita yang gila hampir membunuh orang seolah tidak ada apa2 bg mereka. Ada sesetangahnya wujud hanya untuk dibunuh oleh Jwanita dan akhirnya mayat mereka dijadikan makluk zombie belaan ala2 monster dari filem Frankenstein. (Pada mulanya sy anggap mayat ini dipergunakan untuk menjadi perantara oleh jin belaan Jwanita. Namun sangkaan saya meleset apabila mayat2 ni bergerak-gerak seperti zombie apabila tidur mereka diganggu oleh manusia pada babak akhir. Ia sgt melucukan). Yang paling kesian sekali ialah watak hantu dalam filem ini. Perkembangan watak supernatural entiti tidak diberi penekanan langsung dari segi motivasi dan hubungannya dengan Jwanita. Ia cuma wujud sekadar makhluk berlumpur satu badan yang menjadi watak touch and go sahaja. Agak sedikit kecewa apabila pasangan ahli sihir lakonan Umie Aida dan Radin Intan tidak dikembangkan dan mereka mempunyai screentime yg pendek.
Skrip dan lakonan - Dialog filem ini agak janggal. Watak Jwanita sebagai psikopath itu agak mendatar dengan dialog yg ala2 TV pendidikan. Perbezaaan ketara apabila Jwanita dan Julaika saling berbicara. Mereka seperti dari dua filem yg berbeza. Dimana dialog perbualan bg watak Julaika agak semulajadi. Lakonan Bront Palare dan Christina Suzanne agak menyerlah disini. Lakonan Maya Karin seperti tidak kena. Agak sedikit kayu. Namun bagus sedikit jika dibandingkan dengan lakonannya dlm filem terakhir beliau iaitu Nota. Disini mungkin disebabkan dialognya yang lemah dan wataknya yg mendatar. Secara jujur, lakonan Syamiem Elnisa sebagai Jwanita kecil lagi nampak meyakinkan dari Jwanita dewasa.
Dr.Farhan dan Julaika bersama anak mereka, |
Muzik dan lain-lain - Skor muzik merupakan kelemahan ketara bagi filem ini. Tema muziknya agak berkecamuk. Susunan piano, atmospheric skor, yg bercampur muzik slasher ala2 filem giallo nampak agak seperti rojak dan mengganggu mood menonton. Dan sy terperanjat bila muzik ala2 skor dari filem Transfomer terbit ketika Jwanita cuba membuang kereta bersama mayat pasangan ahli sihir yg dibunuhnya ke dalam gaung. Saya tercengang ketika itu. Muzik dlm filem ini tidak kenal erti letih. Setiap babak akan ada muzik. Scene yg tidak perlukan muzik pon akan ada muzik. Padahal muzik itu tujuannya untuk memberikan mood filem bukan mengganggu mood menonton. Setelah masuk third act barulah nampak ada perubahan baik pada skor muzik. Contoh yg baik bg skor muzik filem tempatan boleh dilihat dlm skor filem Nota. Dalam Nota, skornya yg minimal serta ditemani oleh sound editing yg tajam dilihat berjaya memberi mood bg filem itu. Antara babak yang saya gemar dalam filem Jwanita ialah babak lipan keluar dari hidung Nona si pembantu rumah yg boleh tahan cantiknya lakonan Marsha Milan Landoh (jarang jumpa pembantu rumah yang cun dan suka melaram pakai skirt pendek dalam rumah) Disitu moodnya agak berjaya dengan skor muzik atmospheric yg minimal.
Babak cemas ketika Nona diganggu jin belaan Jwanita |
Kesimpulannya, walaupun mood filem dan perkembangan watak kelihatan lemah, Jwanita masih lagi sebuah karya yang mempunyai nilai seramnya yang tersendiri. Ia merupakan cubaan baik dari tuan Osman. Pujian harus diberikan atas kesungguhan beliau bagi karya thriller sebegini. Bagi peminat filem psychological thriller/ horror jangan lepaskan peluang menyaksikan Jwanita mengamuk di pawagam berhampiran bermula 24 September ini.
My personal evaluation: 5.0/10 bintang
No comments :
Post a Comment