Wednesday 23 September 2015

CINEMA TODAY: The Visit (2015)

CINEMA TODAY: The Visit (2015)
Directed by M. Night Syamalan.

Plot: Mengisahkan 2 beradik yg pertama kali menziarahi datuk dan nenek mereka di kampung. Mereka membawa harapan yg besar agar dapat menyambung semula hubungan kekeluargaan yg terputus antara ibu mereka dan pasangan tua itu yg berpisah sekian lama apabila ibu mereka lari dari rumah.

Ramai yg kata filem ini bagus dan ada plot twist yg menarik di penghujungnya. Comeback kepada karya hebat tuan Malan kata mereka. Pada saya filem ini sebenarnya sebuah filem tipikal thriller hollywood yg bertopengkan ciri2 sebuah filem hantu horror yg hadir tidak bukan hanyalah untuk menipu penonton. Agar penonton rasa ada twist dlm plotnya.

Percayalah. Filem ini tidak ada plot twist. Ia cuma plot build up yg mengajak penonton meneka apa yg terjadi. Mengecewakan sedikit pada akhirnya apabila apa yg ditunggu itu tidaklah menakutkan dan membahayakan sgt kerana dgn senang telah dibunuh oleh kanak2 berumur lingkungan 10 tahun seperti membunuh seekor kucing.

Bayangkan tajuk filem ni tidak ada bunyi hantu, tidak ada jumpscare, tidak ada mood creepy hantu, tidak ada scene nenek tu hilang tiba2 depan cucunya dek kerana kamera mereka jump cut.
Ia akan jadi filem tipikal thriller yg biasa kita jumpa. Namun filem ini masih menarik untuk ditonton. Babak seramnya yang tidak over the top itu agak menakutkan dan ianya disajikan bersama mood santai dan kelakar dari 2 beradik ini. Part yg yg best dlm filem ni ialah ketika budak lelaki dari 2 beradik tu buat lawak. Dia siap cipta bahasa mencarut yg baru. Bila nk mencarut je sebut nama artis-artis pop wanita. Ada scene waktu dia jatuh tersungkur tu kelakar habis. Dh jatuh sakit. Apa lagi, terus mencarut la. SARAH MCLAHCLAN BETUL. Satu panggung gelak kuat.
Pujian harus diberikan kepada tuan Malan atas kesungguhan berkarya dgn filem low budget sebegini.

Personal evaluation: 6.5/10 bintang

1 comment :