Friday 17 January 2014

MOVIE REVIEWS: Cinema Paradiso (1988)

MOVIE REVIEWS: Cinema Paradiso (1988)
Directed by Giuseppe Tornatore

Sebuah filem itali yang mengisahkan tentang sejauh mana minat dan cinta dpt mempengaruhi hidup seseorang.

Plot - Kisah hidup Toto yang sejak kecil meminati filem dan cinema. Minatnya itu akhirnya membuatkan ia jatuh cinta pada cinema dan akhirnya menjadi darah daging dalam kehidupannya. Dalam masa yang sama dia juga telah berjumpa dengan cinta hatinya, Elena. Cintanya pada Elena dipenuhi dengan banyak liku-liku dan cabaran sehingga memberi impak mendalam pada dirinya.

Storytelling - Filem arahan Giuseppe Tornatore digarap dengan penuh emosi. Feel good, sedih, kelakar diadun dengan baik sehingga penonton dapat menjiwai kisah Toto dengan penuh perasaan. Filem bermula ketike Toto sudah dewasa dan kisah hidupnya diceritakan dalam flashback ketika minatnya pada filem bermula sewaktu kecil dan disusuli pula dengan kisah percintaannya yang penuh tragis.

Lakonan dan skrip - Sangat mantap. Lakonan Salvatore Cascio (Toto sewaktu kecil) sangat berkesan dan menghiburkan. Filem ini ternyata indah dengan lakonan hebat dan skrip yang mantap. Character development diolah dengan sangat baik.

Muzik dan lain-lain - Muziknya memang significant dan sangat indah. Saya hampir menintiskan air mata disalah satu scene, tetapi berjaya mengekang airmata atas kemachoan yg masih ada. 
Muzik hasil gubahan komposer kegemaran saya, Ennio Morricone ternyata menjadikan filem ini terlalu indah. Cinematography dan tempo filem digarap dengan baik sekali.

Ternyata kebanyakan filem-filem itali memang sangat indah dan feel good (hidup dan penuh warna-warni). Dan Cinema Paradiso adalah antara yang terbaik dari Itali. Filem yang menyentuh tentang cinta ternyata menyentuh perasaan saya. Bagi mereka yang belum menonton. Inilah filem perlu anda tonton sebagai seorang movie addict.

My personal evaluation : 8.5/10 bintang.



No comments :

Post a Comment