Monday 27 January 2014

MOVIE REVIEWS: Grave of the Fireflies (1988)

MOVIE REVIEWS: Grave of the Fireflies (1988)
Directed by Isao Takahata

Sebuah filem animasi dari Studio Gibli karya Isao Takahata. Filem mengisahkan cabaran 2 beradik meneruskan kehidupan selepas rumah mereka dibom ketika serangan udara tentera Amerika ke atas Jepun semasa perang dunia ke-2.

Plot - Sangat ringkas. Menceritakan pengalaman 2 beradik meneruskan kehidupan sebatang kara sehingga saat mereka meninggal dunia.

Storytelling - Sangat menyentuh perasaan. Dengan plot yang simple ini. Pengarah filem ini cuba menyampaikan suasana perang yang detail dan realistic. Dan hidangan yg terpenting disini ialah emosi karektor yang cuba meneruskan kehidupan yang sukar ketika perang.

Lakonan dan skrip - Walaupun ini ialah sebuah filem animasi. Tapi tidak keterlaluan saya katakan lakonan 2 beradik kartun ini lebih hebat dari gandingan Sandra Bullock dan George Clooney dalam Gravity. Sangat emotional dan real. Untuk merasakan feel bagi filem ini disyorkan anda menonton versi jepunnya.

Animasi - Saya bukan peminat tegar filem animasi. Tetapi filem animasi keluaran jepun kebiasaannya tidak mengecewakan. Anda inginkan feel, emotional dan realistik. Inilah filemnya. Sangat real sehinggakan filem animasi 3D Beowulf pun tidak dapat menandingi realistik filem ini.

Muzik dan lain-lain - Muzik filem ini sangat indah. Terasa semacam muzik kitaro apabila mendengar seruling dimainkan. Dapat dilihat kesungguhan orang jepun dalam menyiapkan animasi ini dengan hasil animasi yang cantik dan muzik yang menawan.

Filem ini memang filem lama. Ia keluar pada tahun yang sama dengan filem Akira arahan Katsuhiro Ohtomo. Bagi mereka yang belum pernah tgk filem ini. Sila tonton. Anda tidak akan kecewa saya janji. Anggaplah filem ini sebuah filem perang seperti Empire of the Sun tetapi dalam bentuk animasi.
(Bonus features filem ini ialah temuramah dengan Roger Erbert mengenai pandangan beliau tentang filem ini. Sangat menarik)

My personal evaluation: 8/10 bintang.

No comments :

Post a Comment