Tuesday 14 January 2014

MOVIE REVIEWS: Malcolm X (1992)

MOVIE REVIEWS: Malcolm X (1992)
Directed by Spike Lee.

Filem berkisarkan perjuangan seorang negro yang mengalami pelbagai transformasi dalam hidupnya di dalam sebuah komuniti yang penuh dgn sentimen perkauman.

Plot - Filem arahan spike lee yang digarap dengan penuh kesungguhan berdasarkan autobiografi malcolm X sendiri.

Storytelling - Walaupun durasi agak panjang (3jam lebih) tapi penonton tidak merasa bosan kerana setiap minit merupakan detik penting transformasi malcolm dari seorang samseng jalanan kepada pejuang kulit hitam dan seterusnya menjadi seorang pejuang islam.

Lakonan dan skrip - Tiada siapa yang boleh menggantikan Denzel Washington untuk watak Malcolm X ini. Hampir semua watak berjaya menghidupkan drama ini dengan baik sekali.

Muzik dan lain-lain - Muzik yang sederhana dan editing yang menarik. Filem ini pada saya berjaya menonjolkan Malcolm X sebagai muslim yang bersungguh-sungguh dalam mencari kebenaran dan memperjuangkan keadilan.
Babak-babak akhir pembunuhan Malcolm X diikuti oleh footage-footage asal Malcolm x sangat terkesan.

Pesanan dari guru saya,
"Dalam kita berkenderaan, cari selamatnya.
Dalam kita menjalankan urusan dunia, cari menangnya.
Dalam kita menjalankan urusan akhirat, cari benarnya."
Dalam konteks Malcolm X, beliau memang bersungguh mencari menangnya dunia dan benarnya agama. Tetapi sayangnya, selamatnya tidak ada kerana akhirnya beliau telah dibunuh oleh musuh-musuh yg tidak senang dengan tindakannya. Kepada mereka yang menonton, harap filem ini dapat dijadikan tauladan.

My personal evaluation : 7/10 bintang.

No comments :

Post a Comment